tisdag 21 februari 2012

Stor hemmabakad semla.


Idag är ju fettisdagen som säkert inte har undgått många. Kunde inte låta bli att slänga ihop en stor igår. Jag brukar göra en stor att bjuda på istället för massa vanliga runda. Dels för att alla kan ta så stor bit som dom själva vill ha och så blir det ju mer god fyllning istället för massa bröd. Jag gjorde en vanlig sats vetedeg med lite mjölk utbytt mot grädde. Tog sen halva degen ungefär och gjorde en ring av den. När den väl är gräddad och har svalnat så skär jag försiktigt av överdelen, den del som ska bli lock. Sen gröper jag ur en stor del av bottnens massa och lägger den i en skål. Den blandas sen väl med mjölk och mandelmassa och läggs åter i bottnen. Sen blandar jag grädde med lite vaniljsocker och vispar den rejält. Sen spritsar jag den på bottendelen, lägger på locket och strör över lite florsocker. Klart att servera!



Men jag gav bort hela semlan och har själv inte ätit en enda idag. Istället har jag varit iväg och löshoppat mina två treåriga ston. Dom är så fantastiska. Jag lastade dom båda ensam och fick bara hjälp med att stänga luckan. Men väl där var dom väldigt olika. Diva är lugn och trygg. Hon gör inte mer än hon behöver. Har en lite matt galopp men gör några fina språng med bra frambensteknik. Sen var det dags för She, damen med attityd. Men när hon väl fattar vad det går ut på och tillslut går med på att göra det blir man bara glad när man ser henne. Hon kan verkligen röra sig och får till några riktigt intressanta hopp. Det verkar finnas mycket kapacitet i den hästen! Men jag insåg snabbt att det är dags att ta tag i henne nu. Hon måste mer över mer på min sida. Sen katten ska ni få se på en riktigt superponny, det är jag nästan övertygad om. Treårstestet som mål!!! Nu är jag motiverad.

Kram Gittan

2 kommentarer:

  1. Oh, I can taste it from here :)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så läcker den ser ut..och du tog inget själv:-((.
      Kram mor

      Radera