söndag 26 februari 2012

Stall makeover.

Det är tur att jag fotograferade såpass mycket som jag gjorde när jag köpte gården. Titta här på ladan. Gräset växte knähögt runt hela gården och träden höll på att växa in genom taket.


Men bara vi fick gått loss med trimmer, motorsåg och gräsklippare så såg allt lite bättre ut. Sedan dess har utseendet ständigt förändrats och förbättrats.


Idag har det åter varit ett helt underbart väder. Det har inte gått att vara inne utan arbetet med klädselbrädorna har åter tagit fart. Saken är ju den att eftersom jag gör så mycket själv och i och med detta tar det lång tid, så kommer jag på nya lösningar under tiden. Fönstergluggar som jag gjorde sist jag höll på kommer jag på att jag ska sätta igen för att istället sätta ett fönster någon annan stans. Det gör ju som sagt var inte arbetet snabbare men i gengäld får jag det som jag vill ha det.


Ni som ska klä om ett hus vill jag bara ge ett tips. Glöm inte att titta åt vilket håll träets fibrer går och se till att dom går neråt så vattnet rinner av. Jag försöker vara nogrann med detta och hoppas på så sätt slippa klä om ladan så länge jag lever. Dör jag nästa vecka så kanske jag lyckas, men blir jag 90 år känns det mer tveksamt. Men väl värt ett försök. Glöm inte heller snedsåga brädorna nertill så dom får en droppkant. Det gör att vattnet inte sugs upp i ändträet.


Hittade den här bilden på min dåvarande granne när jag började greja här på gården. När jag började med skafferiet som var det första rummet jag gjorde i ordning så stod han och stirrade in genom fönstret hela tiden. Han hade ju inte sett en människa i huset på 10 år så jag förstår honom. Livet på landet!

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar